Bekende weg

19 mei 2022 - Saint-Donat-sur-l'Herbasse, Frankrijk

Ik ga het toch niet redden om zaterdag al bij mijn zusje aan te komen. Gisteren toen ik net in mijn bedje kroop, begon het me toch te waaien! En het is nog steeds niet gestopt. Ik vanochtend opzoeken of dat een Mistral kon zijn en welke kant die dan op waait. Nou, de Mistral waait vanuit het noorden tot noordwesten in het dal van de Rhône. Dus ik maar hopen dat het die was, maar nee, de wind komt echt van het zuiden en daar fiets ik naartoe. Dus behalve stevige klimpartijen (ik zit nu in het zwaarste deel van de route), ook nog harde wind tegen. Ik heb dus maar een dikke 60 km gefietst. De volgende camping aan de route is 30 km verder, dat was niet te halen. Ik heb nog geprobeerd om ongeveer 15 km verder een hotelletje te boeken, maar dat is niet gelukt. Op zich is het prima zo. Ik zit op een leuke camping, in St Donat sur l'Herbasse, ik was er om 16.30 uur. In totaal is het nu nog 200 km. Daar ga ik gewoon nog drie dagen over doen en dan kom ik zondag aan, hopelijk al wat vroeg in de middag. De laatste 60 km zijn zo goed als vlak.

Enkele jaren geleden heb ik dit stuk van de route al gefietst. Niek en ik gingen toen met de auto naar mijn zus. Ik had mijn fiets meegenomen en hij heeft me in de buurt van Hauterives afgezet en hij is doorgereden. Ik ben toen ook in 3 dagen daar heen gefietst. Weliswaar met minder bagage (ik overnachtte twee keer in een B&B)

In het plaatsje Hauterives is een bijzondere bezienswaardigheid. Daar zijn wij toen eerst geweest, voordat ik ging fietsen. Een postbode, Ferdinand Cheval, hij leefde van 1836 - 1924, heeft er zijn Palais Idéal gebouwd van stenen die hij vond op zijn rondes als hij de post rondbracht. Het is een indrukwekkend bouwwerk en als je ooit in de buurt bent, moet je zeker gaan kijken.

Een van de vele meertjes in het gebied waar ik vanochtend fietste

Corona is nog niet voorbij...

St Donat

Fragment van het Palais Idéal in Hauterives (foto uit 2018)