2 toppen op 1 dag

21 mei 2022 - Valréas, Frankrijk

Vandaag was de dag van de lange klimmen en de grote hoogtes. Ik heb twee toppen van rond de 500 m bedwongen. Dat was bikkelen. Vooral vanmiddag toen het heet was en er nauwelijks schaduwplekjes waren. Twee keer een klim van 7-9 km met een gemiddelde stijgingspercentage van 7%! Ik heb dit nu twee keer gedaan en ik kan je vertellen dat het superzwaar is. Maar vooral de eerste klim is zo wonderlijk mooi. Het gebergte heeft indrukwekkende rotspartijen overal kabbelt water en behalve de rotsen is het ook heel erg groen. Ook de afdaling daarna is kicken. Je gaat niet heel hard naar beneden zodat je steeds bij moet remmen dus je hebt tijd om rond te kijken en te genieten.

IMG_1496Om de km zie je een bordje met de gegevens van de volgende km. Het duurt soms best lang voordat je het volgende bordje ziet!

IMG_1497

Pas de Lauzun

IMG_1498

De top bereikt!

Die tweede klim is niet zo bijzonder, die is alleen moeilijk en er komt geen eind aan en ook de afdaling erna is geen pretje: smalle, slechte weg, veel te steil, zodat je steeds je remmen in moet knijpen en de angst dat de remmen het alsnog zouden begeven... Dat is gelukkig niet gebeurd en ik ben veilig nu. De klimmen zitten er voor het grootste deel op. Morgen is bijna de hele (laatste!) etappe vlak. Nog zo'n 85 km te gaan. Ik kijk er erg naar uit om ons El en Jan-Willem morgen te zien. Wat een feest zal dat zijn!

IMG_1502

De gegevens van de tweede beklimming. Ook weer na elke km een bordje. Frustrerend is het, dat je net voordat je de top bereikt hebt, de route linksaf gaat (en klimt dan nog wat hoger)

1. El sol:
    21 mei 2022
    Jeetje wat een bikkel ben je…. Ben super trots op je. Nog 85 km naar ons toe. Das verdikke nog zowat een dagtaak? Hoe laat verwacht je dat je arriveert?