De eerste klimdag

3 mei 2022 - Jalhay, België

Na een goede nacht en een heerlijk ontbijt lekker uitgerust vertrokken vanuit Maastricht richting zuiden. De eerste 10 km waren nog redelijk vlak, maar eenmaal de grens over door de voerstreek begon het al wat geaccidenteerd te worden.

Mio geeft de route perfect aan. Dat is een stuk gemakkelijker dan via het boekje fietsen. Hoewel het boekje ook leuk is om erbij te hebben. Er staan wetenswaardigheden in over de streek en de bezienswaardigheden worden beschreven. Wat ook extra is in het boekje: een stevige klim staat er steeds in aangekondigd door middel van het gemiddelde stijgingspercentage en de lengte van de klim.

Ik ben er vandaag achter gekomen dat een klim van meer dan 6% met zo'n zwaarbepakte fiets toch niet gemakkelijk is. Loek gaat fluitend omhoog met twee vingers in de neus. Hij staat dan bovenaan vrolijk te wachten tot ik zwetend en hijgend de top bereik. Ik heb hem al voorgesteld om eens van fiets te ruilen, maar dat doet ie niet.

De omgeving is prachtig. Rustige weggetjes met aan één kant een kabbelend riviertje en aan de andere kant een steile helling, begroeid met bomen en struiken waarin onnoemelijk veel vogels hun gezang laten horen. Hier en daar nog fruitbomen in bloei, of een helling die geel ziet van de bloeiende brem. Het leuke van heuvelachtig gebied is dat je vaak ver weg kunt kijken. Je ziet soms drie of meer kerktorens in de verte.

We hebben vandaag zo'n 55 km gefietst en kwamen om ongeveer 16.30 uur aan in 'ons' huisje in Jalhay. We zijn te voet naar het dorp gegaan om boodschappen te doen en we hebben zelf gekookt.

IMG_1192lunch op een bankje bij Abbaye de du Val-DieuIMG_1193

Ria zwoegend op de fietsIMG_1196

Ons huis in Jalhay

1. Niqui:
    3 mei 2022
    Klinkt weer fijn! Omhoog fietsen is volgens mij nooit echt jouw ding geweest mam 😉 maar fijn dat Loek het fluitend doet 😃. De tent staat al op jullie te wachten op het eindpunt!
  2. Cordula:
    3 mei 2022
    Haha die Loek. Gaat goed hè
    Ja Ria zo gaat dat, de jonkies fietsen je voorbij. Geef hem morgen ook maar wat bagage.😉
    Morgen over het hoogst punt in de Ardennen? Baraque Michel?
    Grt Wim
  3. Agnes Halfhide:
    4 mei 2022
    Leuk hoor. Petje af voor jullie. Ik doe t je niet na. Veel plezier saampjes. Een hele goede reis en een behouden aankomst