De balans opmaken

13 mei 2022 - Marnay, Frankrijk

Vandaag ben ik na 70 km fietsen, aangekomen in Marnay. Precies op het eindpunt van het routeboekje 1 (en dus het startpunt van routeboekje 2) bevindt zich een camping. Ik heb besloten om hier twee nachten te blijven en morgen dus een rustdag in te lassen.

Tijd om de balans op te maken: tot nu toe heb ik vanuit thuis ongeveer 770 km gefietst in 11 dagen. Dat is gemiddeld precies 70 km per dag. Van boekje 2 moet ik nog ongeveer 525 km. Bij eenzelfde gemiddelde zal ik dus nog ongeveer 7 fietsdagen nodig hebben. Ik heb steeds gezegd dat ik 20-22 mei aan wil komen in Cabannes. Het is nu 13 mei (ik dacht daarstraks op de fiets dat het 12 mei was!) Ik kan dit dus nog halen, zelfs met de rustdag van morgen. Het zal wel eerder 22 mei worden dan 20 mei, want er volgen nog zware etappes.

Vandaag was de route weer supermooi. De eerste 30 km fietste ik langs de Saône op een nagenoeg vlak fietspad. Met meestal links de rivier en rechts afwisselend een weids uitzicht of bos. Het viel me vandaag op dat er hier veel gemengde hagen zijn. Behalve van de  nog steeds veelvuldig aanwezige bloemen in allerlei kleuren kan ik daar ook heel erg van genieten. Ik zag vandaag hagen van verschillende soorten viburnum, hondsroos, meidoorn en vlier, die nu allemaal in bloei staan. En dat afgewisseld met veldesdoorn, (haag)beuk, hazelaar (of zwarte els, die kan ik niet zo goed uit elkaar houden) en verschillende soorten wilg. Op sommige plaatsen kwamen de varens met hun krullen weer boven piepen na hun winterslaap en veel grote (loof)bomen, waaronder grote populieren met ongelooflijk veel maretakken erin. Je ziet hier geen Amerikaanse vogelkers. (goed zo)

Het venijn van de route zat vandaag in de staart: de laatste 20 km was het nog heel wat klimmen. Het weer was goed: niet te warm en geen wind. Vanochtend de tent druipend in moeten pakken want het heeft de hele nacht zo'n beetje geregend. Om 15.45 u was ik op de camping. Toen scheen de zon, dus de tent was snel droog daarna.

Morgen ga ik eens een boek lezen, een stukje wandelen en kijken of ik voor de rest van de route mijn overnachtingsplaatsen kan plannen.

IMG_1339IMG_1335

2x het prachtige fietspad langs de Saône.

IMG_1340

veel maretakken

IMG_1341en weer een idyllisch lunchplekje

1. Niqui:
    13 mei 2022
    Schiet al lekker op! Op de kaart kun je ook goed zien dat je al ver bent. En goed zo, morgen een rustdag. Dat moet soms ook. Ik hoop voor je dat het dan droog is. Mooie foto's weer, wat een joekels van maretakken! x