Weer een flinke fietsdag: ruim 80 km

9 mei 2022 - Delme, Frankrijk

Vanochtend vertrokken vanuit Thionville naar het beste punt op de route. Dat was Distroff. Bij binnenkomst van dat dorp trof ik een grote supermarkt. Het is maar goed dat ik daar inkopen gedaan heb voor de lunch en (dacht ik) voldoende drinken voor de komende uren. Ik heb namelijk de hele dag gefietst door glooiend landschap met talloze kleine en piepkleine dorpjes waar niets te krijgen is. De dorpjes zijn typisch Frans, met de vaalbeige, grijze en vaak wat verwaarloosd ogende huizen. Soms zie je in de dorpen zeer oude elementen zoals een wasplaats of, vaak net buiten het dorp, oude kerkhoven.

IMG_1268Oude wasplaats in het dorpje Servigny-les-Raville, waar ik mijn lunch gegeten heb op een bankje in de schaduw.

Het was vanochtend meteen al warm, dus na enkele kilometers kon mijn jasje al uit. Dat kwam goed van pas, want waar bewaar je een stokbrood beter dan in de mouw van je jas? (tenminste als je die niet aan hoeft!)

IMG_1267

De hele dag dus geen winkel of café meer gezien. Uiteindelijk raakt de bidon dan toch leeg op zo'n warme dag met veel inspanning. Ik heb aan een mevrouw die buiten zat gevraagd of ze water in mijn bidon wilde doen. En uiteraard deed ze dat! Merci beaucoup!

Ook aan logiesmogelijkheden houdt het in deze streek niet over. Nergens een camping te bekennen. Uiteindelijk zit ik weer in een hotel, maar weer 8 km buiten de route, in Delme. Het is een fijne plek om te verblijven en ik heb er heerlijk gegeten. Deze keer staat de fiets in de berging.

Het landschap is weids, glooiend en vooral groen, met af en toe het geel van een weiland vol paardebloemen of boterbloemen of een veld met koolzaad. Dit wordt dan afgewisseld met het roestbruin van pas bewerkte velden waar mais gezaaid is of aardappelen gepoot zijn. De velden met graan zijn ook nog groen in deze tijd. Ook fijn dat nu de mais en het graan nog laag zijn, zodat het je uitzicht niet belemmert. In de bermen volop bloeiende bloemen: nog steeds veel fluitenkruid, rode klaver, muur, paarse wikke en op enkele plaatsen heb ik de klaproos al zien wuiven. Het fietsen blijft zwaar. Soms schiet ik maar net 10 km op in een uur zwoegen. Maar ergens komen op de fiets is simpel: op het zadel blijven zitten en blijven trappen...! Dus, zusje... reken er maar op dat ik er kom!

IMG_1270

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Cordula:
    Goed bezig Ria,
    Wat je zegt, gewoon doortrappen dan kom je er wel.
    Grt Wim
  2. Yvonne kruize:
    9 mei 2022
    mooi om te lezen je verslag Ria. Je geniet echt volgens mij, ondanks de soms wat zwaardere klimmetjes. Je sjouwt ook heel wat gewicht mee. Succes weer!
  3. Niqui:
    9 mei 2022
    Natuurlijk kom je er, daar twijfel ik geen moment aan :-)
  4. Noud:
    10 mei 2022
    Het valt toch wel mee, dat gewicht wat je mee sjouwt. Je bent geen Bessie Turf op wielersolotoer. Of het moet je bagage zijn. Bon courage en nog veel kilometers fietsplezier.
  5. Maria de Koning:
    10 mei 2022
    Dag Ria, wat leuk om te lezen dat je op reis bent. Heel veel plezier en enjoy life!!!
  6. Ineke Lavrijsen:
    10 mei 2022
    Hartstikke leuk om jouw reis hier te volgen! Geniet ervan, voorzichtig en... tot ziens!
  7. El sol:
    10 mei 2022
    Heej zusje, tuurlijk kom je eraan. Ik heb al boodschappen gedaan. Blijf genieten en neem op hele mooie plekken maar een rustdag om super te genieten. Zie je zo😘