Frankrijk bereikt!

8 mei 2022 - Thionville, Frankrijk

Vanochtend vanuit Ettelbrück op tijd (09.45 u.) vertrokken voor de rest van het tweede traject van de route. Dat zou nog zo'n 80 km zijn + 5,5 km naar het hotel. Echter: vanochtend 2x naar de bakker gefietst. (volgens de campingeigenaar zou die om 6.00 uur al open zijn. Ik was er om 7.40 u. maar op zondag was ie pas om 8.00 u. open. (=5 km extra). Het hotel waar ik nu zit zou 5,5 km van de route liggen, maar het was 10 km. (= 4,5 km extra) Na 1,5 km op die route was er een omleiding en toen was het weer 10 km (= 1,5 km extra) Kortom: zeker 95 km gefietst vandaag.

IMG_1246Zeer goede camping in Ingeldorf, bij Ettelbrück

De klimmetjes vielen mee. Bij bijna elke klim zag je het einde van de klim al. Psychologisch is dat een heel verschil met maar afwachten wat er na de volgende bocht nog volgt.

Vanmiddag rond 15.15 u. heb ik Frankrijk bereikt. Behalve het bord, zie je meteen dat je in een ander land bent. Luxemburg is parkachtig mooi, schoon, aangeharkt... goede wegen en fietspaden. Het uitzicht in Luxemburg is zelden weids. Zodra je in Frankrijk bent, is het anders. Een veel weidser uitzicht, de wegen zijn slechter en fietspaden zijn zeldzaam. Je ziet amper mensen op straat, terwijl in Luxemburg op zondag met mooi weer iedereen eropuit trekt: je ziet veel fietsers, wandelaars, skaters, hardlopers, hele gezinnen, jongeren, ouderen... In volkstuintjes wordt gebarbecued en overal zijn mensen aan het picknicken en genieten ze van vrije tijd en mooi weer.

IMG_1256Frankrijk bereikt.

Het traject van vandaag ging voornamelijk langs rivieren. Eerst de Süre, later de Alzette en tegen het einde van de trip heb ik een tijd langs de Moezel gefietst. In Luxemburg ging zowat het hele traject over een prachtig fietspad langs de Alzette. Ik heb ervan genoten.

IMG_1255uitzicht vanaf mijn lunchplekje aan het fietspad langs de Alzette, net voorbij de stad Luxemburg.

Ik zit nu in een Ibis-hotel aan de rand van Thionville. Ik heb gezocht maar geen camping gevonden in de buurt. Het is een budgetvriendelijk hotel maar zo sfeerloos als een gevangeniscel. Bizar is dat op mijn vraag waar ik mijn fiets veilig kon stallen het antwoord luidde: "Op uw kamer". Dat dan weer wel voor 45€... (Ik zal hem maar niet naast mij in bed leggen vannacht...)

IMG_1261

1. Niqui:
    9 mei 2022
    Mooi, flink doorgefietst de afgelopen twee dagen. Ja grappig is dat, dat je dan meteen ziet dat je in een ander land bent. Fiets ze vandaag! ☀️
  2. Jetty Ansems:
    9 mei 2022
    Ria, heel veel succes maar bovenal, geniet ervan.
    Maak er een hele mooie onvergetelijke tijd van.
  3. Freke Simons:
    9 mei 2022
    Heel leuk om te lezen Ria! Succes en geniet!
  4. Sandra:
    Wat fantastisch! Geniet ervan
  5. Paul Verhoeven:
    9 mei 2022
    Hoi Ria, fantastisch wat je doet. En als ik goed naar de foto's kijk is het een 'gewone' fiets; dus geen electrische..Maakt het extra knap. Succes met de heuvels/bergen in Frankrijk en veel plezier.
  6. Floor van Schaik:
    9 mei 2022
    Knap hoor Ria! Leuk om te lezen ook. Heel veel succes met je verdere trip. Petje af. Geniet er vooral van :)
  7. Nicole Huybregts:
    9 mei 2022
    Een hele mooie en veilige fietsreis toegewenst Ria, geniet ervan!
  8. Willem:
    9 mei 2022
    Ja Frankrijk sorry ze zijn 15 jaar achter kijk uit op de wegen hier die autos houden weinig van fietsers !! Maar je doet het goed , lekker door trappen. Deze week mooi weer dus het zit mee Groetjes