Niet veel kilometers gevreten maar wel een mooie plek gevonden

16 mei 2022 - La Tour-du-Meix, Frankrijk

Vandaag maar ongeveer 45 km gefietst, maar wel van 300 m naar ongeveer 600 m geklommen. Ik zag ertegenop vanochtend en ik had er al rekening mee gehouden dat ik voor de eerste 10 km de hele ochtend nodig zou hebben. Nou, dat viel heel erg mee. Om half 10 begon ik aan de klim en om half 11 was ik boven! Ik kan het! Het was gelukkig niet zo warm vandaag. Vannacht onweer en regen en vanochtend bewolkt. Wel wat wind, die het soms extra lastig maakt.

IMG_1410

De catering is al waardeloos hier en op maandag ben je helemaal de klos. Bijna alle bakkers/winkeltjes in de kleine dorpjes (als ze er al zijn) zijn dicht op maandag. Alles wat ik had was een stuk stokbrood van gisteren en wat kaas. Voor noodgevallen natuurlijk goed genoeg, maar eigenlijk wil je geen Frans brood van de vorige dag eten. Tegen de middag, in een iets groter dorp, zag ik een vrouw lopen met een lege boodschappentas: ik dacht: net op tijd een dorp met een winkel. Bij navraag aan deze mevrouw bleek echter dat er geen winkel was in het dorp maar wel een restaurant. (zij was de serveerster) Nou, ik heb daar een uitstekende warme maaltijd (3 gangen + koffie) gegeten voor 15€. Dat moet ik vaker doen! Bij vertrek vulde zij ook nog gratis mijn bidon met ijskoud water.

Na het middagmaal heb ik mij voorgenomen om op tijd een camping te zoeken waar iets te krijgen is. Je kunt er namelijk niet op rekenen dat er nog ergens een winkeltje open is. Ik ben nu in La-Tour-du-Meix, op een prachtige camping aan het meer van Vouglans, een stuwmeer in de rivier de Ain en het derde grootste meer van Frankrijk. Wat een fantastische plek! (en nu nog lekker rustig)

IMG_1424IMG_1421

Ik merk nu goed dat ik in hoger gebergte zit, de uitzichten zijn dikwijls minder weids, maar het is nog steeds prachtig. Vandaag heb ik zelfs foto's gemaakt van wilde orchideeën!

IMG_1416

Morgen gaat het, zeker in het begin, weer gestaag omhoog naar het hoogste punt op de route. Vanaf de camping een klim van zo'n 3 km. Ik moet morgen wel weer een flink aantal kilometers maken: de planning is naar Pont d'Ain, zo'n 75 km. Gelukkig zijn er langs de rivier meer campings, dus aanpassingen zijn gemakkelijker.

1. El sol:
    16 mei 2022
    Heel veel succes voor morgen. Rustig aan en gewoon door trappen. 😉
  2. Niqui:
    16 mei 2022
    Wat een mooie plek! En ik ben hartstikke trots op je, mijn gepensioneerde moeder die zomaar even naar zuid Frankrijk fietst! Ik kijk elke dag uit naar je blog en lees met veel plezier hoe Tom Poes elke dag voor alle obstakels een list weet te verzinnen. Geniet van je klim omhoog morgen, en dat hoogste punt heb je dan maar mooi gehad! 😘
  3. Doke:
    17 mei 2022
    Ria leuk om met je mee te lezen en me te herinneren, wat je denkt, ziet,
    ervaart en meemaakt onderweg. Ja dat deden wij ook tussen de middag warm eten. Lekker om je op te verheugen smorgens tijdens het fietsen. En onderweg eten voor op de camping kopen. Ook om te voorkomen dat je savonds bij de camping nog veel moeite moet doen om aan eten te komen. Knap dat je al zoveel km gefietst hebt. Succes
  4. Lia:
    19 mei 2022
    Wat een mooie plek heb je hier ( weer) gevonden. Ik ben ook trots op mijn lieve collega, die ik helaas op het werk, waar ze net zo gestaag door ging als nu op de fiets, moet missen, maar het is je van harte gegund! Ik geniet er van mee via je verhalen en foto's.