laatste traject van het eerste boekje

11 mei 2022 - Hagécourt, Frankrijk

Gisterenavond heb ik een planning gemaakt voor de komende dagen. Ik wil eigenlijk voornamelijk op campings overnachten, maar die zijn er niet veel. Nou, vanmiddag om 1 uur was mijn planning al overboord doordat de camping die ik gepland had tijdelijk gesloten was. Ik had dus weer een kort ritje gepland omdat dat zo uitkwam met de campings en omdat me dat gisteren zo goed bevallen was. Lunéville was echt een verrassende stad, met behalve het kasteel ook mooie pleintjes, een grote kathedraal en veel sfeer.

IMG_1302De kathedraal van Lunéville.

In Charmes, de plaats waar ik wilde gaan kamperen, mogen ze nog wel wat doen om deze naam eer aan te doen. Dat was een sfeerloos stadje. Daar ter plekke heb ik een Gîte, die ongeveer 30 km verder op de route ligt, gebeld vanuit het boekje en deze mevrouw wilde mij graag ontvangen. Ik heb bij haar ook meteen een maaltijd besteld, en terwijl ik dit schrijf, heb ik daar net van genoten.

IMG_1309De Moezel in Charmes, dat ziet er nog charmant uit...

Vandaag heb ik op de fiets hardop gezongen: "Hoe sterk is de eenzame fietser die kromgebogen over zijn stuur, tegen de wind, zichzelf een weg baant...?" (Boudewijn de Groot) Het waaide namelijk de hele dag erg hard vanuit het zuiden. Ik had hem dus voortdurend van voren.

zie video

Totaal vandaag ongeveer 65 km gefietst. Om 16.00 uur aangekomen bij de Gîte, gedoucht en even geslapen. Ik was erg moe.

Ik ben aan het laatste traject (164 km) van het eerste boekje begonnen. De route is beschreven in twee boekjes. Elk boekje is weer verdeeld in trajecten en elk traject heeft per ongeveer 20 km een pagina met een kaartje en de beschrijving van de heen- en terugweg. In de beschrijving is aangegeven als er een stijging van 3% of meer gedurende meer dan enkele honderden meters op het programma staat. Vandaag werd ik voor het eerst ook gewaarschuwd voor een afdaling met maar liefst 13%! Afhankelijk van de staat van de weg en wat je tegenkomt (bochten, dorpjes, zijwegen) op zo'n afdaling kun je voluit gaan of moet je met alle kracht je remmen inknijpen. Mijn maximumsnelheid is tot nu toe 60 km (!) per uur (mét helm). Het is kicken maar ook een beetje eng met zo'n zwaarbeladen fiets. Die helm dat blijft een dingetje. Ik heb er een hekel aan, ik voel het in mijn nek als ik de hele dag  mijn hoofd omhoog moet houden met dat ding op mijn kop. Toch draag ik hem veel. Het voelt een beetje onverantwoordelijk als je hem niet opzet. (Al denk ik niet dat het veel uitmaakt als je door een vrachtwagen overreden wordt...) Gewoon voorzichtig doen, zoals Niek elke dag zegt als ik hem bel...